ΝΕΑ - ΜΑΪΟΣ 2012

  • Ετήσιο Συνέδριο ΙΝΤΑ 2012 – Washington D.C.

Το ετήσιο συνέδριο της διεθνούς οργάνωσης ΙΝΤΑ (International Trademark Association) διεξήχθη στις 5-9 Μαΐου 2012 στην πόλη Ουάσιγκτον. Περισσότεροι από 9.600 σύνεδροι κατέκλυσαν για πέντε ημέρες το συνεδριακό κέντρο της πρωτεύουσας των Ηνωμένων Πολιτειών, μερικά τετράγωνα μακριά από το Καπιτώλιο και το Λευκό Οίκο.

Κεντρικός ομιλητής της εναρκτήριας ομιλίας ήταν ο κύριος Leonard Lauder, επίτιμος πρόεδρος της γνωστής εταιρείας καλλυντικών Estée Lauder Companies Inc., ο οποίος περιέγραψε γλαφυρά και με χιούμορ τις προκλήσεις που αντιμετώπισε ξεκινώντας από τη μικρή οικογενειακή επιχείρηση των γονέων του για να δημιουργήσει στη συνέχεια μια πολυεθνική εταιρεία, η οποία σήμερα είναι δικαιούχος πολυάριθμων σημάτων.

(φωτογραφία της ΙΝΤΑ)

Ένα από τα πρώτα σήματα που κατέθεσε η εταιρεία του ήταν το γνωστό σήμα CLINIQUE για καλλυντικά το 1968. Κατά τη διενεργηθείσα, ως είθισται πριν την κατάθεση έρευνα του σήματος, δε βρέθηκε ένα παρόμοιο σήμα που προ-υπήρχε και είχε κατατεθεί από εκδοτική επιχείρηση περιοδικού, το σήμα Astringent Clinique. Στην προσπάθεια του Lauder να λύσει το πρόβλημα συναινετικά, ο δικαιούχος του προϋπάρχοντος σήματος του πρότεινε να λαμβάνει στο μέλλον το 5% των εσόδων από το σήμα CLINIQUE. Έπειτα από σκληρές διαπραγματεύσεις, η συμφωνία που επετεύχθη ήταν να καταβληθούν στο δικαιούχο του προϋπάρχοντος σήματος 100.000 Δολάρια για πέντε χρόνια, μια απόφαση που αποδείχτηκε σοφή, αν σκεφτεί κανείς τη μετέπειτα επιτυχημένη πορεία των καλλυντικών CLINIQUE και των εσόδων που αποφέρει έως και σήμερα. Περιγράφοντας και άλλες εμπειρίες του από το χώρο των σημάτων, ο Lauder ανέφερε ότι η διαπραγμάτευση και ο συμβιβασμός αποδεικνύονται ορισμένες φορές η καλύτερη επιλογή, ακόμη και εάν κάποιος έχει δίκιο σε μια διαφορά. «Το να έχεις δίκιο είναι ένα στοιχείο, αλλά το να ζεις καλά είναι κάτι άλλο. Και εγώ προτιμώ να ζω» είπε με έμφαση καταχειροκροτούμενος.

Στο ετήσιο συνέδριο της ΙΝΤΑ φέτος, επισημάνθηκε ιδιαίτερα η προσπάθεια της οργάνωσης να ενημερωθούν οι έφηβοι για την αξία των σημάτων και τις αρνητικές επιπτώσεις της πειρατείας και της προσβολής των πνευματικών δικαιωμάτων με τη διοργάνωση της "Unreal Campaign" (www.facebook.com/unrealcampaign).

Οι εξελίξεις στο δίκαιο σημάτων στην Ευρώπη συζητήθηκαν εκτενώς τόσο σε ομιλίες και σεμινάρια, όσο και στις επιτροπές της ΙΝΤΑ που παρακολουθούν τις νομοθετικές και νομολογιακές εξελίξεις και προτείνουν ή παρεμβαίνουν στις διαδικασίες. Ενώ έχουν περάσει πολλά χρόνια από την καθιέρωση του Κοινοτικού σήματος το 1996, εξακολουθούν να υπάρχουν διαφορές σε ουσιώδη θέματα των νόμων περί σημάτων που ισχύουν στις 27 χώρες μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι εθνικοί αυτοί νόμοι ισχύουν παράλληλα με το σύστημα του Κοινοτικού σήματος δημιουργώντας ένα πολύπλοκο περιβάλλον για τα σήματα στην ΕΕ. Το Φεβρουάριο του 2011 το Ινστιτούτο Max Planck υπέβαλε ολοκληρωμένη μελέτη στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή που αφορά περίπου 60 διαφορετικά θέματα του συνολικού συστήματος των σημάτων στην ΕΕ. Τους προσεχείς μήνες η Επιτροπή θα δημοσιεύσει τις προτάσεις της για μια νέα Οδηγία περί Σημάτων για την εναρμόνιση των εθνικών νόμων των χωρών μελών και ένα νέο Κανονισμό για το Κοινοτικό Σήμα, το οποίο πιθανότατα θα μετονομαστεί σε Ευρωπαϊκό Σήμα.

Παρότι υπάρχει πρόβλεψη για περαιτέρω εναρμόνιση σε διάφορα θέματα της νομοθεσίας περί σημάτων στις χώρες της ΕΕ, δεν ισχύει το ίδιο και για τα δικαιώματα στα μη κατοχυρωμένα διακριτικά γνωρίσματα (unregistered trade marks), δηλαδή σε διακριτικά που έχουν χρησιμοποιηθεί για χρόνια από μια επιχείρηση, η οποία αποκτά έτσι δικαιώματα σε αυτά ακριβώς από τη μακροχρόνια χρήση τους και την καθιέρωση στην αγορά για τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες που παρέχει. Σε ορισμένες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, τα διακριτικά γνωρίσματα προστατεύονται, αλλά σε άλλες, όπως για παράδειγμα στη Γαλλία η προστασία είναι μηδαμινή. Η συζήτηση κατέληξε στο ότι η μόνη λύση για πληρέστερη προστασία είναι η κατάθεση του διακριτικού ως σήματος είτε σε εθνικό είτε σε Κοινοτικό επίπεδο.

Η επέκταση του σήματος ή γενικότερα του brand μιας επιχείρησης σημαίνει τη χρήση και κατάθεση ενός σήματος για άλλα προϊόντα από αυτά τα οποία κατασκευάζει και εμπορεύεται. Είναι σύνηθες να χρησιμοποιούνται άλλα προϊόντα απλώς και μόνο για τη διαφήμιση της επιχείρησης, όπως για παράδειγμα τα ενδύματα και υποδήματα που υπάγονται στην κλάση 25, τα έντυπα και είδη γραφικής ύλης της κλάσης 16, ή διάφορα gadgets της κλάσης 9 κλπ. Εκτός όμως από το διαφημιστικό τομέα, μια εταιρεία μπορεί πραγματικά να επεκταθεί με επιτυχία σε άλλο κλάδο. Στην ομιλία αναφέρθηκε για παράδειγμα η εταιρεία Caterpillar η οποία «επέκτεινε» το brand της από τα βασικά προϊόντα του βαρέως μηχανικού εξοπλισμού σε ενδύματα και υποδήματα. Παραχωρώντας άδειες χρήσης η εταιρεία αποκόμισε αύξηση των κερδών της αλλά και αύξηση της αξίας του brand της. Παρατηρείται μάλιστα ότι το brand της εταιρείας καθεαυτής επεκτείνεται πιο εύκολα απ' ότι το σήμα ενός συγκεκριμένου προϊόντος της εταιρείας.

Η ICANN ανακοίνωσε ότι μετά το νέο πρόγραμμα που ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2012 κατατέθηκαν περισσότερες από 2000 αιτήσεις από περίπου 800 καταθέτες για νέα gTLDs (generic Top Level Domains), με κόστος 185.000 Δολάρια η κάθε αίτηση. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη και πιο απότομη αύξηση gTLDs στην ιστορία του διαδικτύου. Στα υπάρχοντα 22 gTLDs (.com, .net κλπ.), που αποτελούν την κατάληξη των διευθύνσεων στο διαδίκτυο, θα προστεθούν εκατοντάδες νέα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα. Αυτά θα ανήκουν σε επιχειρήσεις που είτε επιθυμούν να δημιουργήσουν το δικό τους Top Level Domain, για παράδειγμα .unicef, .canon, κλπ., είτε θα πωλούν τα second Level Domains σε ενδιαφερόμενους, π.χ. τα προτεινόμενα .health, .surf, .restaurant, .radio, .film, κλπ. Το 2013 αναμένεται να ενεργοποιηθούν τα νέα gTLDs που θα εγκριθούν, ενώ το 2014, αφού αξιολογηθεί η τρέχουσα κατάσταση, θα ακολουθήσει ο δεύτερος κύκλος αιτήσεων gTLDs. Έχουν εκφραστεί πολλές - και όχι αδίκως - επιφυλάξεις για τις τεχνικές δυσκολίες που θα προκύψουν και ακόμη περισσότερες για την αδυναμία προστασίας των δικαιωμάτων πνευματικής και βιομηχανικής ιδιοκτησίας σε ένα περιβάλλον με τόσες πολλές διευθύνσεις διαδικτύου. Το κόστος αντιμετώπισης των πιθανών προσβολών δικαιωμάτων είναι ένας άλλος παράγοντας ανησυχίας. Η υιοθέτηση συγκεκριμένης στρατηγικής και προσδιορισμού του κονδυλίου μιας επιχείρησης που θα διαθέσει για το σκοπό αυτό είναι πρωταρχικής σημασίας. Επιπλέον, η συνειδητοποίηση του ότι δεν είναι δυνατόν μια επιχείρηση να έχει δικαιώματα σε κάθε παραλλαγή του σήματός της είναι αναπόφευκτη.

Κατά τη διάρκεια του συνεδρίου συνολικά έλαβαν χώρα περισσότερα από 40 επιμορφωτικά σεμινάρια και 200 ομιλίες. Ταυτόχρονα δεν έλειψαν οι πολυάριθμες δεξιώσεις γραφείων που έδωσαν την ευκαιρία να συναντηθούν και ν' ανταλλάξουν απόψεις οι σύνεδροι απ' όλο τον κόσμο, καθώς και να επισκεφθούν εκθέσεις και εκδηλώσεις με αποκορύφωμα την αποχαιρετιστήρια δεξίωση της ΙΝΤΑ στο Μουσείο των Ειδήσεων (Newseum - www.newseum.org), το οποίο είναι αφιερωμένο στην παρουσίαση των ειδήσεων σε όλο τον κόσμο, τους δημοσιογράφους, ρεπόρτερ και φωτογράφους, παρουσιάζοντας εκθέσεις βραβευμένων φωτογραφιών από τις ειδήσεις, τα αθλητικά γεγονότα παγκοσμίως και διάσημους αθλητές φωτογραφημένους στη χώρα τους, μεταξύ αυτών και η Σοφία Σακοράφα, καθώς και συγκινητικές ιστορίες ηρώων δημοσιογράφων και τις ειδήσεις που κίνησαν παγκόσμιο ενδιαφέρον.

Επιστροφή