ΝΕΑ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2011

  • Νομοθεσία για την "απλή συσκευασία" (plain packaging) προϊόντων καπνού στην Αυστραλία και την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Στη μακρινή Αυστραλία ψηφίστηκε νέος νόμος που επιβάλλει ότι από το Δεκέμβριο του 2012 όλα τα τσιγάρα θα πωλούνται σε όμοιες λαδί συσκευασίες, καθώς έρευνες έχουν δείξει ότι αποτελεί το λιγότερο ελκυστικό χρώμα για τους καταναλωτές. Επιπλέον, τα σήματα των εταιρειών θα είναι μόνο λεκτικά και θα αναγράφονται με συγκεκριμένο μέγεθος και γραμματοσειρά σε ένα μικρό προδιαγεγραμμένο σημείο του πακέτου.

Καμία άλλη απεικόνιση δε θα επιτρέπεται στη συσκευασία, παρά μόνο τα προειδοποιητικά μηνύματα για τη βλαβερή επίδραση του καπνίσματος στην υγεία καθώς και αποκρουστικές εικόνες των ασθενειών που προκαλούνται από το κάπνισμα. Τα μηνύματα αυτά και οι εικόνες θα καλύπτουν το 75% της μπροστινής πλευράς του πακέτου και το 90% της πίσω πλευράς.

Στόχος της Αυστραλιανής κυβέρνησης είναι η μείωση του ποσοστού των καπνιστών κάτω από το 10% του πληθυσμού μέχρι το 2018 από το 16,6% που ήταν το 2007. Σύμφωνα με την υπουργό Υγείας της χώρας, Νίκολα Ρόξον, η κυβέρνηση απομακρύνοντας οτιδήποτε θελκτικό από τις συσκευασίες των τσιγάρων, προσπαθεί να οδηγήσει τους πολίτες της σε πιο υγιεινές επιλογές.

Όπως ήταν φυσικό η προσπάθεια αυτή προκάλεσε έντονες αντιδράσεις στο χώρο των βιομηχανιών του καπνού οι οποίες χαρακτηρίζουν το νόμο αυτό αντισυνταγματικό και προειδοποιούν ότι θα προσφύγουν στο Ανώτατο Δικαστήριο με το επιχείρημα ότι τα πνευματικά δικαιώματα επί των σημάτων και λογοτύπων που φέρουν τα πακέτα των τσιγάρων αποτελούν ανεκτίμητη περιουσία των εταιρειών και δεν είναι δυνατόν να επιβληθεί η αφαίρεσή τους χωρίς αποζημίωση, κατ' αναλογία του θεσμού της αναγκαστικής απαλλοτριώσεως ακίνητης περιουσίας.

Ένα άλλο επιχείρημα των βιομηχανιών καπνού είναι ότι ο νέος αυτός τρόπος συσκευασίας των προϊόντων καπνού θα οδηγήσει σε ραγδαία αύξηση των παράνομων, πλαστών προϊόντων, καθώς η απουσία των σημάτων και των λογοτύπων θα καταστήσει όλα τα πακέτα ίδια κάνοντας έτσι πολύ εύκολη την αντιγραφή τους.

Το παράδειγμα της Αυστραλίας φαίνεται να ακολουθεί ο Επίτροπος Υγείας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, John Dalli, ο οποίος φαίνεται να τάσσεται υπέρ της αλλαγής των συσκευασιών προϊόντων καπνού και στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τονίζοντας ότι το κάπνισμα αποτελεί τη νούμερο ένα αιτία θανάτου και ποικίλων ασθενειών στον κόσμο. Από την άλλη μεριά ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Paolo de Castro, θεωρεί ότι η υιοθέτηση της συγκεκριμένης νομοθεσίας για τις συσκευασίες καπνού θα έχει ολέθριες οικονομικές και δημοσιονομικές συνέπειες.

Παράλληλα, στη Μεγάλη Βρετανία ανακοινώθηκε πρόσφατα ότι θα διεξαχθεί έρευνα σχετικά με την επίδραση που πιθανόν να έχει η καθιέρωση της απλής συσκευασίας (Plain packaging) στη μείωση των καπνιστών, ιδίως των νεαρών εφήβων που ξεκινούν το κάπνισμα πριν τα 18 τους χρόνια. Τα αποτελέσματα της έρευνας αναμένεται να ανακοινωθούν την άνοιξη του 2012.

Το ενδιαφέρον από πλευράς δικαίου σημάτων είναι μεγάλο, καθώς για πρώτη φορά υπάρχει περίπτωση να τεθούν σημαντικότατοι περιορισμοί στην ελευθερία επιλογής σήματος ή λογοτύπου. Το πιθανότερο είναι να δοθεί η λύση έπειτα από στάθμιση, των συνταγματικά κατοχυρωμένων ανθρωπίνων δικαιωμάτων στη ζωή και στην υγεία από τη μια πλευρά και του συνταγματικά κατοχυρωμένου δικαιώματος στην ιδιοκτησία, συμπεριλαμβανομένης της πνευματικής ιδιοκτησίας, από την άλλη.

Πηγές:

  • Η Cadbury καταχωρεί το μωβ χρώμα στη Μεγάλη Βρετανία.

Η γνωστή εταιρεία προϊόντων σοκολάτας, Cadbury, κατάφερε να καταχωρήσει ως σήμα της, το μωβ χρώμα για προϊόντα σοκολάτας. Η αίτηση καταχώρισης σήματος της Cadbury έγινε αρχικά δεκτή από το Γραφείο Σημάτων της Μεγάλης Βρετανίας, καθώς το χαρακτηριστικό μωβ χρώμα που χρησιμοποιεί η Cadbury έχει αποκτήσει διακριτικό χαρακτήρα λόγω χρήσεως που χρονολογείται από το έτος 1914.
Ωστόσο, ανταγωνιστική εταιρεία άσκησε ανακοπή κατά της αποδοχής της αιτήσεως, υποστηρίζοντας ότι ένα τέτοιο σήμα δεν είναι ικανό να διακρίνει τα προϊόντα μιας επιχειρήσεως από εκείνα άλλων επιχειρήσεων, καθώς πρόκειται απλά για ένα χρώμα που όπως είναι λογικό χρησιμοποιείται ευρέως στο εμπόριο. Ένα τέτοιο λοιπόν σήμα θα μπορούσε να λάβει πολλές μορφές εμφάνισης άρα δεν αποτελεί «ένδειξη» κατά την έννοια του νόμου ενώ μια τέτοια ένδειξη δε θα ήταν επιδεκτική γραφικής παραστάσεως, όπως απαιτείται για τα σήματα.
Επιπλέον, η ανακόπτουσα εταιρεία υποστήριξε ότι το εν λόγω σήμα στερείται διακριτικού χαρακτήρα διότι περιγράφει ένα χαρακτηριστικό των προϊόντων, δηλαδή το χαρακτηριστικό της ύπαρξης μωβ συσκευασίας. Προέβαλε μάλιστα ως επιχείρημα το γεγονός ότι το μωβ χρώμα ήταν σε κοινή χρήση κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης σε σχέση με τα συγκεκριμένα εμπορεύματα και δεν είχε αποκτήσει διακριτικό χαρακτήρα λόγω χρήσης, σύμφωνα πάντα με τις πρακτικές του εμπορίου. Τέλος υποστήριξε ότι η αίτηση έγινε με κακή πίστη.

Το Γραφείο Σημάτων της Μεγάλης Βρετανίας αμφισβήτησε την ανακοπή, θεωρώντας πως τα αποδεικτικά στοιχεία της Cadbury προς στήριξη της αιτήσεώς της λόγω χρήσεως ήταν ισχυρά και ότι «παρά το γεγονός ότι δεν είναι επαρκές κάποιος να είναι ο πιο γνωστός χρήστης ενός συγκεκριμένου χρώματος, δεν υπάρχει καμία απαίτηση εκ του νόμου να είναι ο μόνος και μοναδικός χρήστης μιας ένδειξης, προκειμένου αυτή να μπορεί να θεωρηθεί ότι έχει διακριτική δύναμη». Ομοίως, η αμφισβήτηση για λόγους κακής πίστης απορρίφθηκε. Η περιγραφή όμως των προϊόντων περιορίστηκε σε συγκεκριμένα προϊόντα και όχι σε όλα τα προϊόντα που ανέφερε η αίτηση.

Πηγή:

Επιστροφή